Hrají a zpívají Pavel Jurkovič, Symposium musicum a Pražští madrigalisté (řízení Miroslavem Venhodou)
K výročí krále Karla IV. (700 let) vychází v jednom kompletu nahrávka zachycující mluvené slovo i ukázky původní středověké hudby tak, jak zněla v českých zemích v době vlády našeho nejvýznamnějšího panovníka. Vlastní životopis, sepsaný Karlem IV. pod názvem Vita Caroli, je jako literární autoportrét v evropské středověké literatuře ojedinělým dílem. Výjimečnost autorovy osobnosti spočívala už v tom, že na rozdíl od svých současníků na evropských trůnech, kteří nedovedli číst ani psát, byl Karel Lucemburský člověkem nesmírně vzdělaným, vystudoval pařížskou Sorbonnu a plynně hovořil i psal v pěti evropských jazycích. Své vladařství pojímal král Karel IV. v duchu teorií sv. Augustina jako službu a v souladu s tím se snažil vykonávat i své „řemeslo královské". Bohaté životní osudy a zkušenosti z mládí se rozhodl zachytit proto, aby postavil před oči svých nástupců „zrcadlo knížecí", tedy jakési výchovné resumé bouřlivých dobrodružství, prokládaných teologicko mravními úvahami. Píše také nesmírně zajímavě o svých věšteckých schopnostech. Jan Kačer čte Vlastní životopis v dokonalém souznění s Karlovým vynikajícím dílem literárním, historiografickým i vladařským. Na tuto slavnostní četbu navazuje rekonstrukce hudebních kompozic mnohotvárné podoby hudby doby Karlovy, pro niž je charakteristické dynamické pronikání nových výrazových struktur. Styl hudby komponované v pařížské katedrále Notre Dame či podoba tzv. ars nova a hudby italského Trecenta zdomácněly v Čechách v kratších písňových formách, oblíbených v klášterech, mezi studenty a kleriky pro svůj energický modální rytmus a muzikantské pohrávání s jednotlivými hlasy. Pronikl i do taneční a populární hudby, studentských koled a světských milostných písní. Pozoruhodná demokratičnost hudební kultury doby Karlovy se projevuje i v písních duchovně lyrických, v nichž se prosazovala vedle latiny stále více čeština. Soubory Symposium musicum a Pražští madrigalisté představují tuto mnohotvárnou podobu středověké hudby a písní s dobovými nástroji v zasvěcené interpretaci. Poklady z archivu Supraphonu: četba z výjimečného literárního díla našeho nejvýznamnějšího panovníka, doprovázená hudbou a zpěvem písní, které mohl Karel IV. slýchat v chrámu i na hostinách.
Skladby
CD1
Úvod - Mittitur archangelus
J'aime la flour
Flos florum
Buóh všemohoucí
Ave maris stella
Philippe Künec
Edi beo pu
Mittitur archangelus
Quatter cosse in une lette
Got, dine wunder manigfalt
Wilt du mentschen art
Gar lys in senfter wys wach libste fraw!
Otep myrrhy
Lamento di Tristano
Dřevo sě listem odievá
Andělíku rozkochaný
Je fortune
Saltarello
La Manfredina
Czaldy waldy
Estampida
Německý tanec
Saltarello II
CD2
Voer mi toent si een stoen ghelaet
Vaer rouwe in dander huys
Tant plus vos voye
Gia ebbi libertate
Je porta my ablement
In vrouden willen
O sinne miin
Dame je weil endurer
Hoquetus David
Quant je suis mis au retour
Een meysken dat werde gaet
Lux vera lucis radium. Hymnus
Viderunt omnes
En aetas jam aurea
Nascitur de Virgine
Přišli jsme na česť zpievajíc (More festi quaerimus)
Ave Jesu - O praemium
Gentis mens labilis
Veni sanete spiritus
Gaude dei genetrix - Gaude virgo mater - Gaude virgo Maria
Ursula speciosa
Vos quid admiramini - Gratissima virginis,
Po che partir (Ballata)
Stola Jacob
Flos florum inter lilia
Ave coronata - Alma parens
Zdráva hvězdo mořská (Ave Maris stellla)
Christus surrexit, vinctos - Chorus novae - Christus surrexit, mala nostra texit. Moteto