Tato inscenace je výjimečná ve více ohledech. Je to poprvé, kdy se setkáváme s nahrávkami, které nepocházejí z koncertu, ale byly pořízeny ve studiu. A je více než pravděpodobné, že je studia zamýšlela vydat. Inženýrům RBB se podařil opravdový zázrak, pokud jde o akustiku: nikdy předtím a nikdy jindy se nám zvuk houslí neobnovil s takovou mírou detailů a autenticity.
Abychom vám zprostředkovali uměleckou a technologickou zdatnost inženýrů, byli jsme odhodláni vykreslit veškerou dynamiku a detaily této přelomové interpretace Bachovy Partity č. 2 a Franckovy Sonáty. Vskutku náročná výzva, protože skladby jednotlivých částí byly rozděleny na čtyři strany dvojalba ve formátu 45 otáček za minutu! Tento počin představuje další prvenství v historii vydavatelství The Lost Recordings.
Všechny ostatní verze (CD, HD download a karta ke stažení vinylové edice) obsahují kompletní nahrávky, které jsme našli.
Henryk Szeryng - v majestátu v Berlíně
V dubnu 1962 a v dubnu 1963, s ročním odstupem, upravili berlínští akustici, kteří patří k nejzkušenějším na světě, odnímatelné panely stěn studia č. 3 berlínského rozhlasového domu. Tento technický zázrak, založený na revolučních, i když zcela tradičních metodách, navrhl v roce 1929 architekt Hans Poelzig s jedinečným a málokdy srovnatelným zájmem: umožnit vysoce věrnou akustiku bez ohledu na vyzařované frekvence, s dozvukem, který lze libovolně modulovat. Henryk Szeryng má pověst svědomitého, nekompromisního a autentického mistra, který se řadí po bok Milsteina nebo Grumiauxe. V dubnu 1963 mu bylo 44 let. Na vrcholu svého umění pečlivě vyndal ze skříňky svůj Guarnerius del Gesu, známý jako "vévoda", s nímž se měl toho dne zapsat do houslové historie.
"Dílo Johanna Sebastiana Bacha je bible. Bach je konečný cíl, kde všechno začíná a všechno končí. Jeho hudba vás přivádí blíže k vaší duši. Henryk Szeryng.
Partita č. 2 je monumentální dílo, pokud jde o bohatost a rozmanitost rukopisu, využívající neobvyklou polyfonii pro sólové housle. Bach jako by chtěl mít jediné téma, které "pronásleduje" první čtyři věty a vrcholí majestátní chaconnou, která je vystavěna jako samostatné dílo. V délce patnácti minut představuje téma, které bude třiašedesátkrát variováno, aby v rámci vysoce vystavěného celku vyvolalo vesmír nekonečně bohatých emocí, od úzkosti a smutku až po radost a naději. Aby Henryk Szeryng zachytil rostoucí sílu tohoto vývoje, chtěl celou partitu provést najednou. Stačily pouhé dva záběry, aby vzniklo představení jedinečné hutnosti, emocí a čistoty, jehož jemnost jsme měli to štěstí zachytit.
Jen o rok dříve Szeryng ve stejném Studiu 3 nahrával Franckovu sonátu. Mezi Bachem a Césarem Franckem je zřejmý vztah: smysl pro výstavbu, snaha o jednotu, ovládání času. Houslová sonáta, zkomponovaná v roce 1886, vychází ze stejně intenzivního rukopisu jako Bachova Partita. Po triumfu jejího prvního provedení se její aura rychle rozšířila i mimo hudební oblast. Říká se, že inspirovala Marcela Prousta k napsání milostného příběhu Charlese Swanna a Odette de Crécy v díle "Du côté de chez Swann". Stejně jako v případě Partity č. 2 i zde Henryk Szeryng a klavírista Günther Ludwig dosáhli skutečné alchymie a podali jednu z nejnezapomenutelnějších interpretací tohoto díla.
*Recorded in Studio III, RBB, Berlin, 19.IV.1963
MONO ? 1963 RBB
Marinus Flipse, piano
**Recorded in Studio III, RBB, Berlin, 27.IV.1962
MONO ? 1962 RBB
Günther Ludwig, piano
***Recorded in concert at Studio I, RBB, Berlin, 08.II.1982
STEREO ? 1982 RBB
Remastered by ? & © 2022 THE LOST RECORDINGS from the original analog tapes
Skladby
CD1
- Bach: Partita for solo violin No. 2 in D minor, BWV 1004
- Allemanda
- Corrente
- Sarabanda
- Giga
- Ciaccona
- Franck: Sonata for violin and piano in A major, FWV 8
- Allegretto ben moderato
- Allegro-Quasi lento-Tempo primo
- Recitativo-Fantasia
- Allegretto poco mosso
CD2
- Ravel: Tzigane
- Gypsy
- Beethoven: Sonata for violin and piano No. 5 in F major "Spring", Op. 24
- Allegro
- Adagio molto espressivo
- Scherzo: Allegro molto-Trio
- Rondo: Allegro ma non troppo
- Beethoven: Sonata for violin and piano No. 7 in C minor "Eroica", Op. 30/2
- Allegro con brio
- Adagio cantabile
- Scherzo: Allegro
- Finale: Allegro-Presto
- Bach: Partita for solo violin No. 3 in E major, BWV 1006***
- Preludio
- Henryk Szering, violin