Francouzského cembalistu a klavíristu Jeana Rondeaua není potřeba českému posluchači nijak zdouhavě představovat, Praha je totiž mimo jiné spojena s jeho profesionálními začátky. V rámci soutěže Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro zde v roce 2012 ve svých jednadvaceti letech získal druhou cenu spolu se zvláštním oceněním za interpretaci předepsané soudobé skladby. Ve stejném roce se stal také jedním z nejmladších vítězů mezinárodní cembalové soutěže v Bruggách a poté následovala i řada dalších úspěchů. Letos se na Pražské jaro vrací, tentokrát ovšem už jako vyzrálá a respektovaná umělecká osobnost a současně specialista na tzv. historicky poučenou interpretaci staré hudby. Jeho nejnovější projekt, se kterým vystoupí na festivalu a který souběžně vychází na jeho mateřském labelu Erato, je příhodně pojmenovaný „Gradus ad Parnassum“, což se dá přeložit jako „Schody na Parnas“, případně „Výstup na Parnas“. Název samozřejmě odkazuje na sbírku italského klasicistního skladatele Muzia Clementiho a především na stejnojmennou, nesmírně vlivnou učebnici kontrapunktu rakouského barokního mistra, hudebního teoretika a pedagoga Johanna Josefa Fuxe, která „vychovala“ několik generací skladatelů včetně Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena. A právě hudbu všech těchto autorů Rondeau dokázal spojit v originálně vystavěném programu plném pestrých kontrastů i překvapivých souvislostí.
Skladby
1. Johann Joseph Fux: Harpeggio
2. Joseph Haydn: Sonáta č. 31 As dur Hob.XVI:46
3. Muzio Clementi: Gradus ad Parnassum op. 44, č. 44 Preludium c moll
4. Ludwig van Beethoven: Preludium op. 39 č. 2
5. Wolfgang Amadeus Mozart: Sonáta č. 16 C dur KV 545
6. Ludwig van Beethoven: Preludium f moll WoO 55
7. Muzio Clementi: Gradus ad Parnassum op. 44, č. 14 Adagio sostenuto
8. Wolfgang Amadeus Mozart: Fantazie d moll KV 397