Schola Gregoriana Pragensis, umělecký vedoucí David Eben, Jiří Bárta - violoncello
Hosté: Kateřina Englichová - harfa, Jitka Vlašánková - violoncello, David Řehoř - vibrafon
Renomovaný soubor Schola Gregoriana Pragensis a přední český violoncellista Jiří Bárta se již řadu let setkávají v dialogu na koncertních pódiích. Mají společnou zkušenost s hudbou starou i soudobou, s improvizací i potřebu hledání. Ze společného setkávání vznikla nahrávka, jež je mnohovrstevným dialogem: mezi sonorním zvukem violoncella a mužskými hlasy, dialogem chorálu a středověké polyfonie s tvorbou posledních desetiletí, hudby zapsané a improvizované. Myšlenka „zrcadlení minulého v současném” je linkou spojující skladby soudobých autorů. Suita pro sólové violoncello Petera Grahama prozrazuje inspiraci Bachovými sólovými suitami. Soudobý hudební jazyk s gregoriánskou tradicí ve své meditativně laděné skladbě Miserere originálně propojil polský skladatel Paweł Szymański. Struktura proslulé skladbyFratres Arvo Pärta je jakousi reminiscencí středověké polyfonie. Hudba místy hraničící s tichem skýtá posluchači prostor pro vnitřní ztišení a vnímání jemných nuancí, jež nám v hlučném světě častozůstávají skryty.
Schola Gregoriana a Jiří Bárta - dialog hlasů a strun, dialog starého a nového
Skladby
Graduale Universi
Alleluia Ostende nobis
Lectio Primo tempore
Suita pro sólové violoncello
Goya
Geometrické myšlenky
Miserere pro mužské hlasy, vibrafon, harfu a 4 violoncella
Litaniae Divinae pacis
Graduale Universi (reminiscence)
Cantio Ad honorem sempiterni
Antiphona Cum appropinquarent
Fratres pro mužské hlasy a 2 violoncella
Soutěska pro sólové violoncello